Hürmüz Boğazı trafiğe açılıyor: 800 gemi geçiş bekliyor
Hürmüz Boğazı'nda ateşkes sonrası deniz trafiği yeniden başlıyor. 800 geminin beklediği bölgede geçişler kademeli olarak yapılacak. İşte son durum.
Hürmüz Boğazı'nda 28 Şubat'ta başlayan çatışmaların ardından ilan edilen iki haftalık ateşkesle birlikte deniz trafiği yeniden başlıyor. Bölgede 426'sı petrol tankeri olmak üzere toplam 800 gemi geçiş sırasına girdi.
ABD ve İsrail'in İran'a yönelik operasyonlarıyla altı haftadır kapalı kalan Hürmüz Boğazı'nda diplomatik temaslar sonuç verdi. ABD Başkanı Donald Trump, operasyonların iki haftalığına askıya alındığını duyurdu. İran Dışişleri Bakanı Abbas Erakçi ise boğazdan geçişlerin İran ordusu kontrolünde güvenli şekilde sağlanacağını açıkladı.
Deniz trafiğinde 800 gemilik kuyruk
Küresel enerji ticaretinin kalbi sayılan bölgede bekleyişini sürdüren gemilerin dökümü netleşti. Bloomberg News verilerine göre, geçiş sırası bekleyen 800 geminin 426'sını ham petrol ve temiz yakıt taşıyan tankerler oluşturuyor. Stratejik öneme sahip 34 LPG ve 19 LNG gemisinin yanı sıra çok sayıda kuru yük ve konteyner gemisi de boğazın açılmasını bekliyor.
Gemiler Dubai ve Khor Fakkan açıklarında toplandı
Uydu verileri ve liman kayıtlarına göre gemilerin büyük bölümü Dubai ve Khor Fakkan açıklarında kümelendi. Japonya Armatörler Birliği ve uluslararası denizcilik kuruluşları, geçişlerin güvenliği için teknik incelemelerini sürdürüyor. ABD yönetimi, boğazdaki yoğunluğun azaltılması ve küresel tedarik zincirinin normale dönmesi için lojistik destek sağlayacağını belirtti.
Normalleşme süreci kademeli olacak
Sektör temsilcileri boğazın açılmasına rağmen trafiğin kısa sürede eski hızına kavuşamayacağını vurguluyor. İki haftalık ateşkes süresince önceliğin enerji sevkiyatlarına verilmesi planlanıyor. Sigorta şirketlerinin ve gemi mürettebatının güvenlik riskleri konusundaki ikna süreci, geçişlerin hızını doğrudan etkileyecek faktörler arasında yer alıyor.